In deze kennissnack gaan een trainer en digicoach kort met elkaar in gesprek over één vraag.
Deze keer over de vraag: Hoe verlaag ik de drempel naar mezelf?
Digicoach: In de wandelgangen hoor ik weleens dat er collega’s zijn die wel beter zouden willen leren werken in de digitale systemen van onze organisatie. Maar ik zie ze niet met hun vragen bij mij komen. Hoe zorg ik ervoor dat collega’s wel komen?
Trainer: Veel factoren kunnen ervoor zorgen dat medewerkers geen hulp vragen bij de digicoach. De kunst is dan om zelf steeds zichtbaar en benaderbaar te zijn, zodat je de drempel zo laag mogelijk maakt.
Digicoach: En hoe doe ik dat?
Trainer: Zichtbaar zijn kan fysiek en digitaal. Fysiek helpt het als mensen makkelijk naar je toe kunnen komen, zodat áls ze dat moment hebben dat ze naar je toe willen komen, het ook kan. Hierbij helpt het als je zelf op een afdeling aanwezig bent, met bijvoorbeeld je deur open of met een herkenbaar t-shirt aan. Wat ook helpt is als mensen je een beetje kennen. Dus loop eens een rondje. Vraag of je kan helpen. Geef – indien gepast – ongevraagd feedback hoe iets NOG slimmer kan. Jezelf een keer voorstellen aan de teams is een goede start. Zo weten de collega’s dat je geen monster bent, maar een prettige uitvalsbasis en sympathiek persoon om vragen te stellen en die de vragen zonder oordeel aanhoort. Dan ben je dus benaderbaar.
Digicoach: En hoe doe ik dat digitaal? Onze organisatie is groot, ik kan niet altijd op alle afdelingen fysiek aanwezig zijn.
Trainer: Online is misschien iets lastiger, omdat de mensen alleen jouw foto of je bericht zien, en jij hen niet. Hier geldt: hoe meer hoe beter. Jezelf promoten dus, mét foto. Maar ook hier is de benaderbaarheid belangrijk: stel jezelf op het intranet en in de mail met je gedrag op als iemand die kan helpen, voor wie geen vraag te gek is. Natuurlijk binnen de grenzen van redelijkheid. Hang een poster op met je telefoonnummer en e-mailadres met een leuke cartoon en een hulpaanbod. Vraag ook mensen die je gecoacht hebt of ze nog meer collega’s weten die hulp kunnen gebruiken!
En deel ook eens een blunder! Daar word je menselijk van. Vooral digitale starters vinden het een enorme opluchting als ze weten dat ze niet naar een ‘allesweter’ gaan, maar naar iemand die ook nog weleens wat moet opzoeken.
Digicoach: Heb je nog een laatste tip voor me?
Trainer: Bij fysieke zichtbaarheid is balans het kernwoord. Het is belangrijk dat jij meer opvalt dan de poster die al weken op de deur hangt. Maar je wilt mensen niet overspoelen met jezelf, dan gaat het tegen je werken. Het moet als het ware ‘natuurlijk’ gaan worden dat collega’s bij jou hun vragen gaan stellen én dat collega’s naar jou als digicoach verwijzen als ze er samen niet uitkomen. Dus waar het ertoe doet je rol benoemen en hoe je van betekenis kunt zijn, zonder dat mensen knettergek van je worden.
Leuke posters en cartoons nodig? Kijk eens op deze website.